Reclame en bedrijfsvisie belangrijk bij topmerken
Topmerken onderscheiden zich van andere merken door hun grote naamsbekendheid, grote productie en verkoop of hoge kwaliteit. Die drie aspecten hoeven niet altijd samen te gaan. Een merk dat weinig produceert kan juist een hoge kwaliteit hebben en het omgekeerde kan ook het geval zijn. Maar topmerken worden wel altijd zeer gewaardeerd door de consument die eenmaal vertrouwd met een bepaald merk de producten daarvan dikwijls lang trouw blijft.
Wat is een merk?
Een merk is meestal een naam waaraan een bepaalde fabrikant kan worden herkend. Alleen die ene fabrikant mag die naam voeren. Merken kunnen daarnaast ook bestaan uit allerlei soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten. Onder merken kunnen ook alle producten van een bepaald
merk worden gerekend zoals bijvoorbeeld een automerk waaronder diverse typen auto’s kunnen vallen.
Reclamecampagnes
Topmerken hebben hun naamsbekendheid meestal bereikt door zeer veel
reclamecampagnes. Om goed in de markt te blijven is het noodzakelijk die campagnes te blijven vernieuwen en te herhalen. Daarvoor worden talrijke media gebruikt van huis aan huis blaadjes tot dure tv-reclames. Het budget dat daarvoor wordt gebruikt door fabrikanten wordt uiteraard terugverdiend dus uiteindelijk is het de consument die de kosten daarvoor betaald.
Goede bedrijfsvoering
Productie en verkoop dienen vanzelfsprekend goed op elkaar te zijn afgestemd. Een goed lopend bedrijf zal daarom veel aandacht besteden aan de bedrijfsvoering. Specialisten op het gebied van
bedrijfsvisie en marketing hebben een vaste plaats binnen de directie of de top van het bedrijfspersoneel. Die deskundigen zullen altijd proberen om het eventueel veranderende koopgedrag van de consumenten zodanig in te schatten dat de producten daarop vooruitlopen.
Kritische consument
Zoals in alle branches topmerken bestaan zo is dat zeker ook in de cosmetische wereld. Kritische consumenten houden de ontwikkelaars van de cosmetische producten wel scherp. Tenslotte zijn cosmetische producten geen eerste levensbehoeften waarbij in de regel elke uitgave iets kritischer zal worden beschouwd dan bij andere producten.
Gericht op doelgroep
Soms is een topmerk vooral gericht op een bepaalde doelgroep zoals dat met cosmetische producten dikwijls het geval is. Zo zijn van een merk als
Max Factor alleen producten voor vrouwen verkrijgbaar. In een ander geval richt de fabrikant zich met een serie producten op een doelgroep zoals
Nivea dat doet met een aantal producten die op het gebruik door mannen zijn gericht.
Topmerken cosmetica
Als topmerken in de cosmetische wereld gelden vooral:
- Axe
- Andrelon
- Dove
- L'Oreal Paris
- Nivea
- Max Factor
- Rexona
- Zwitsal