Rickandie » Specials » Topmerken cosmetica

Reclame en bedrijfsvisie belangrijk bij topmerken

Reclame en bedrijfsvisie belangrijk bij topmerken Topmerken onderscheiden zich van andere merken door hun grote naamsbekendheid, grote productie en verkoop of hoge kwaliteit. Die drie aspecten hoeven niet altijd samen te gaan. Een merk dat weinig produceert kan juist een hoge kwaliteit hebben en het omgekeerde kan ook het geval zijn. Maar topmerken worden wel altijd zeer gewaardeerd door de consument die eenmaal vertrouwd met een bepaald merk de producten daarvan dikwijls lang trouw blijft.

Wat is een merk?

Een merk is meestal een naam waaraan een bepaalde fabrikant kan worden herkend. Alleen die ene fabrikant mag die naam voeren. Merken kunnen daarnaast ook bestaan uit allerlei soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten. Onder merken kunnen ook alle producten van een bepaald merk worden gerekend zoals bijvoorbeeld een automerk waaronder diverse typen auto’s kunnen vallen.

Reclamecampagnes

Topmerken hebben hun naamsbekendheid meestal bereikt door zeer veel reclamecampagnes. Om goed in de markt te blijven is het noodzakelijk die campagnes te blijven vernieuwen en te herhalen. Daarvoor worden talrijke media gebruikt van huis aan huis blaadjes tot dure tv-reclames. Het budget dat daarvoor wordt gebruikt door fabrikanten wordt uiteraard terugverdiend dus uiteindelijk is het de consument die de kosten daarvoor betaald.

Goede bedrijfsvoering

Productie en verkoop dienen vanzelfsprekend goed op elkaar te zijn afgestemd. Een goed lopend bedrijf zal daarom veel aandacht besteden aan de bedrijfsvoering. Specialisten op het gebied van bedrijfsvisie en marketing hebben een vaste plaats binnen de directie of de top van het bedrijfspersoneel. Die deskundigen zullen altijd proberen om het eventueel veranderende koopgedrag van de consumenten zodanig in te schatten dat de producten daarop vooruitlopen.

Kritische consument

Zoals in alle branches topmerken bestaan zo is dat zeker ook in de cosmetische wereld. Kritische consumenten houden de ontwikkelaars van de cosmetische producten wel scherp. Tenslotte zijn cosmetische producten geen eerste levensbehoeften waarbij in de regel elke uitgave iets kritischer zal worden beschouwd dan bij andere producten.

Gericht op doelgroep

Soms is een topmerk vooral gericht op een bepaalde doelgroep zoals dat met cosmetische producten dikwijls het geval is. Zo zijn van een merk als Max Factor alleen producten voor vrouwen verkrijgbaar. In een ander geval richt de fabrikant zich met een serie producten op een doelgroep zoals Nivea dat doet met een aantal producten die op het gebruik door mannen zijn gericht.

Topmerken cosmetica

Als topmerken in de cosmetische wereld gelden vooral:
  • Axe
  • Andrelon
  • Dove
  • L'Oreal Paris
  • Nivea
  • Max Factor
  • Rexona
  • Zwitsal
Nivea veel producten voor mannenverzorging

Nivea veel producten voor mannenverzorging

Een man voor de spiegel is in de regel een niet zo lang durend beeld. Maar een man en verzorging met allerlei moderne producten horen zeker wel bij elkaar. Voor een bedrijf als Nivea is het daarom bel…
Nivea niet alleen crème in een blauw doosje

Nivea niet alleen crème in een blauw doosje

Het merk Nivea is wereldbekend en de talrijke producten van dat merk worden door zeer velen dagelijks gebruikt. De basis voor dat succes ligt al in 1911. In dat jaar maakte farmaceut Dr. Oscar Troplow…

Reclamestrijd om de gunst van de potentiële koper

Naamsbekendheid is een van de belangrijkste onderdelen van het reclame maken. Jaarlijks worden vele miljarden uitgegeven met dat hoofddoel. Ook al zijn merken wereldwijd alom bekend blijven de firma’s…

Huismerk en handmerk als middeleeuwse herkenningstekens

Vanaf de vroege middeleeuwen was het gebruikelijk dat de adelstand een wapen voerde. Door een wapen was een ridder of adellijke familie herkenbaar. De boerenstand kende geen wapen maar had voor de her…

Huismerk, fabrieksmerk en andere merkbenamingen

Een huismerk is een merk dat door een winkel of winkelketen wordt gevoerd voor bepaalde producten ongeacht van welke fabriek die afkomstig zijn. De fabrieksnaam wordt dan niet vernoemd waardoor de sug…
Axe: wereldmerk met veel gewaardeerde producten voor mannen

Axe: wereldmerk met veel gewaardeerde producten voor mannen

Mannen die duidelijk merkbaar cosmetische producten gebruiken laten de wenkbrauwen van anderen wel eens fronsen. Hoewel we de tijd dat mannen ook lipsticks gaan gebruiken nog niet op ons af zien komen…

Merk Bepanthen: producten en toepassingen

Bepanthen is een merknaam die velen bekend in de oren klinkt. Nagenoeg iedereen heeft wel een van de producten met die naam in huis. De producten behoren tot de farmaceutische industrie bij de dermati…

Max Factor: van experimenten naar veel cosmetische producten

Max Factor is een populair cosmeticabedrijf van Procter & Gamble dat in 1909 door de Poolse schoonheidsspecialist Maksymilian Faktorowicz werd opgericht als Max Factor & Company. Dit bedrijf was enkel…
Gepubliceerd door Rickandie op 29-12-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties