Analfabetisme, dyslexie en bedoelingen goed overbrengen
Een taal leren lijkt kinderlijk eenvoudig omdat kinderen een taal in de praktijk bijna letterlijk spelenderwijs leren. Anders is dit als je op latere leeftijd een taal wilt leren. Daar moet heel wat moeite voor worden gedaan. In die gevallen gaat het uiteraard niet om de moerstaal maar om wat een “vreemde taal” wordt genoemd. Maar een taal leren bestaat natuurlijk niet alleen uit het leren spreken van die taal maar ook het leren lezen en schrijven en dat kan veel problemen opleveren.
Wereldwijd nog taalproblemen
Daar waar geen of slecht onderwijs wordt gegeven bestaat daarom nog in meer of mindere mate analfabetisme. Onder volledig analfabetisme moet worden verstaan het helemaal niet kunnen lezen en schrijven. Iemand die daar in mindere mate moeite mee heeft wordt laaggeletterd genoemd. Wereldwijd bestaat nog veel analfabetisme en laaggeletterdheid.
Trucjes niet altijd volledige oplossing van problemen
Soms zijn kinderen niet of niet volledig in staat om aan het onderwijs mee te doen. Dat levert op zijn minst taalachterstand op maar in ergere gevallen analfabetisme. Later volledig meedoen aan de maatschappij is dan vrijwel uitgesloten. Soms zijn handige trucjes aangeleerd om aan de dagelijks problemen van niet te kunnen lezen of schrijven te ontkomen maar in de meeste gevallen zullen de taalproblemen onoplosbaar zijn.
Aanpassingen kunnen dikwijls wel helpen
Naast problemen die ontstaan doordat nooit lezen en schrijven is geleerd zijn er ook problemen met het leren op zich. Een handicap daarbij kan dyslexie zijn. Dyslexie wordt ook wel woordblindheid genoemd. Een dyslecticus heeft moeite met lezen, spellen en schrijven. Die handicap levert in de praktijk minder problemen op dan analfabetisme. Met de juiste aanpassingen is het zelfs zeer goed mogelijk om toch carrière te kunnen maken.
Lichamelijke uitdrukking
Naast gesproken en geschreven taal bestaat er een mogelijkheid de taal een extra dimensie te geven door zogenaamde non-verbale taal. Vooral iemand die om welk taalprobleem dan ook niet goed uit zijn woorden kan komen kan door middel van een lichamelijke uitdrukking kracht bijzetten aan zijn woorden. Bijvoorbeeld iemand die een ander tot rust wil manen kan dat doen door naast de gebezigde taal ook bepaalde handbewegingen te maken zoals het langzaam op en neer gaan van boven naar beneden.
Bedoelingen overbrengen
Een andere manier om de taal of de bedoelingen daarvan te versterken is door middel van
stemgebruik. Alleen al door de geluidssterkte kan aan woorden letterlijk kracht bijgezet worden. Als daarbij ook nog
muziek wordt gebruikt ontstaat een uitgebreide manier om iets door middel van taal over te brengen waar songwriters dankbaar gebruik van maken.
Problemen voorkomen
Hoewel bij het toepassen van non-verbale taal niet altijd sprake is van taalproblemen kan die manier van uiten toch een belangrijk element zijn bij het overbrengen van bedoelingen waarmee dikwijls problemen vermeden kunnen worden.