In tegenstelling tot zo´n vijftig jaar geleden rijden nu bijna alle Nederlanders van boven achttien jaar auto of hebben op zijn minst een rijbewijs. En dat rijden gaat dikwijls door tot hoge leeftijd. De technieken zijn in de loop van de jaren zodanig aangepast dat het ook steeds veiliger is geworden om te rijden hoewel er nog erg veel ongelukken gebeuren met ernstige afloop.
Nieuwe technieken
Een geheel nieuwe technische ontwikkeling is de elektrische auto. Minder snel dan sommigen zouden willen doet die energievoorziening zijn intrede. Velen zijn er nog nauwelijks enthousiast voor te krijgen of vinden de aanschafkosten van de noodzakelijke accu te hoog. Maar wie weet wat ons in de nabije toekomst nog te wachten staat aan nieuwe vondsten op het gebied van de autotechniek zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van brandstofcellen.
Autorijden en overheid
Zoals bij zoveel zaken waarbij wij vinden dat de overheid een taak heeft is dat ook bij de auto. De overheid heeft bepaald dat een autoverzekering verplicht is en voorkomt daarmee waarschijnlijk zeer veel ellende bij de afwikkeling van aanrijdingen. Alleen al de kwestie van de schuldbepaling zou anders veel gekissebis opleveren en is nu in voorkomende gevallen voornamelijk een kwestie van verzekeringen onderling.
Voorzieningen bij schadeherstel
Als eenmaal schade is opgelopen is een makkelijke manier om die te laten herstellen door een schadebedrijf dat door de verzekering wordt erkend. Dan kan geprofiteerd worden van extra voorzieningen zoals een vervangende auto en financiële voordelen als het niet hoeven voorschieten van het eigen risico.
Bescherming van automobilist en mede weggebruikers
De soms hoge leeftijd van mensen achter het stuur hoeft geen probleem te zijn maar ook daar houdt de overheid zich mee bezig ter bescherming van de automobilist zelf en zeker ook de overige weggebruikers. Vanaf het 75ste levensjaar is een medische keuring verplicht waarbij de lichamelijke gesteldheid door een arts wordt beoordeeld.
Een brandstofcel produceert zeer efficiënt en op een schone en stille manier elektriciteit. Doordat brandstofcellen geen gevaar, geluidsoverlast of vervuiling produceren betekenen ze een grote voorrui…
Het bonus-malussysteem is een methode die wordt toegepast bij de berekening van de premie van een autoverzekering. De premie voor schadevrije rijders is daarmee lager dan voor brokkenmakers. Rijders d…
Er zijn veel autobedrijven die schades aan auto’s herstellen. Ze zullen allemaal hun sterkste kanten aanbevelen aan de klanten. Zo ook een groep samenwerkende bedrijven zoals de Autoschade Herstel Gro…
Velen kunnen ook op hoge leeftijd nog heel goed aan het verkeer deelnemen. Maar soms zijn de gebreken van ouderen te groot om nog veilig te kunnen rijden. Beter is dan om naar alternatieve manieren va…
Ouder worden en achter de geraniums zitten is gelukkig geen realiteit voor zeer velen. Maar ouder worden en autorijden is voor een aantal wel een probleem. In elk geval zal er om het rijbewijs langer…
Een elektrische auto is nog niet voor iedereen een aantrekkelijk vooruitzicht. De prijs van die auto wordt voor een zeer groot gedeelte bepaald door de kosten van de accu en niet iedereen heeft zoveel…
Gepubliceerd door Rickandie op 23-02-2014. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.