Rickandie » Specials » Coachen

Een goede coach heeft mensenkennis

Om goed te kunnen coachen is uiteraard veel kennis vereist van het vak of de activiteit die wordt beoefend door de te coachen persoon. Meestal heeft een coach daar eerder zelf veel ervaring in opgedaan. Maar dan nog is lang niet iedereen in staat om een goede coach te zijn. Daar komt meer bij kijken dan alleen directe kennis van het vak of de activiteit. Zo is goed kunnen omgaan met mensen een belangrijke eigenschap voor een coach.

Werken aan zelfkennis en zelfvertrouwen door coach

Een coach helpt iemand om zijn doelen te verwezenlijken. Dat gebeurt vooral door te inspireren en te ondersteunen en niet zo zeer door iets te leren. Een belangrijk streven van de coach is daarbij om de zelfkennis en het zelfvertrouwen van iemand te vergroten waardoor hij of zij de zwakke en sterke punten leert kennen en van daaruit bewuster een doel kan bereiken. De coach zal daarbij ook veranderingsprocessen begeleiden.

Taken van een coach

Afhankelijk van de situatie van de te coachen persoon kan het een taak van de coach zijn om iemand wegwijs te maken bijvoorbeeld in een nieuwe functie. Weer een andere taak kan zijn om een klankbord te zijn voor iemand op een eenzame post bijvoorbeeld aan de top van een bedrijf. Ook een taak voor veel coachen is het geven van advies. In die zin is een goede verkoper ook een soort coach die de klant coacht om een goede beslissing te nemen voor de aankoop van een bepaald artikel. Het coachen mag dan uiteraard niet bestaan uit het opdringen van de eigen visie ten gunste van de verkoopcijfers. Ook in andere situaties kan een coach iemand helpen bij het maken van bepaalde keuzes.

Capaciteiten van een coach

Om coach te worden bestaan opleidingen en cursussen waar de basisbeginselen bijgebracht worden maar het uiteindelijke coachen zal vooral in de praktijk worden geleerd. Om een goede coach te worden zal deze een aantal capaciteiten moeten bezitten. Bekwaamheden die een coach moet bezitten zijn onder meer:
  • Actief kunnen luisteren
  • Compassie kunnen tonen
  • Feedback geven en ontvangen
  • Gedragspatronen en denkpatronen signaleren
  • Goede vragen stellen en doorvragen
  • Goed kunnen samenvatten
  • Inlevingsvermogen hebben
  • Integer zijn
  • Maatwerk kunnen leveren
  • Resultaatgericht zijn
Overigens zijn deze eigenschappen ook van belang voor iemand die een leidinggevende functie heeft.

Effect van coachen

Het effect van het coachen zal het grootst zijn als de te coachen persoon sterk gemotiveerd is om zijn doelen te willen bereiken. Soms kan de coach echter weinig invloed uitoefenen op problemen die zich voordoen en dan heeft coachen weinig zin. Ook als een te coachen werknemer onvoldoende functioneert zal een coach daar meestal weinig verbetering in kunnen krijgen.
Overstapcoach, klantvriendelijkheid of vrijwilligerswerk

Overstapcoach, klantvriendelijkheid of vrijwilligerswerk

Een overstapcoach is een deskundige adviseur die bestudeerd of polissen, financiële zaken of andere producten gunstiger geregeld kunnen worden door op een andere aanbieder of maatschappij over te stap…

Hoorwinkels Van Boxtel met advies in vijf stappen

“Van Boxtel Hoorwinkel” is een keten van hoorwinkels die vooral gevestigd zijn in de zuidelijke provincies, met name Noord Brabant, van Nederland. Maar ook in de noordelijke provincies tot Friesland e…
Hoe word je je eigen afslankcoach

Hoe word je je eigen afslankcoach

Afslanken kan op talrijke manieren. Er bestaan heel veel diëten en methoden om afvallen aan te pakken. Velen die kilo’s kwijt wilden hebben al van alles geprobeerd en kosten noch moeite gespaard. Maar…

Een beroep kiezen met of zonder adviseur

Kiezen in een winkel is vaak een kwestie van dingen aan de kant leggen of schuiven die het niet worden en zien wat er overblijft. Op die manier is het kiezen niet meer een kwestie van tussen de bomen…
Gepubliceerd door Rickandie op 19-03-2014. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • Carrieretijger.nl