Een goede coach heeft mensenkennis
Om goed te kunnen coachen is uiteraard veel kennis vereist van het vak of de activiteit die wordt beoefend door de te coachen persoon. Meestal heeft een coach daar eerder zelf veel ervaring in opgedaan. Maar dan nog is lang niet iedereen in staat om een goede coach te zijn. Daar komt meer bij kijken dan alleen directe kennis van het vak of de activiteit. Zo is goed kunnen omgaan met mensen een belangrijke eigenschap voor een coach.
Werken aan zelfkennis en zelfvertrouwen door coach
Een coach helpt iemand om zijn doelen te verwezenlijken. Dat gebeurt vooral door te inspireren en te ondersteunen en niet zo zeer door iets te leren. Een belangrijk streven van de coach is daarbij om de zelfkennis en het zelfvertrouwen van iemand te vergroten waardoor hij of zij de zwakke en sterke punten leert kennen en van daaruit bewuster een doel kan bereiken. De coach zal daarbij ook
veranderingsprocessen begeleiden.
Taken van een coach
Afhankelijk van de situatie van de te coachen persoon kan het een taak van de coach zijn om iemand wegwijs te maken bijvoorbeeld in een nieuwe functie. Weer een andere taak kan zijn om een klankbord te zijn voor iemand op een eenzame post bijvoorbeeld aan de top van een bedrijf. Ook een taak voor veel coachen is het geven van advies. In die zin is een goede verkoper ook een soort coach die de klant coacht om een goede beslissing te nemen voor de aankoop van een bepaald artikel. Het coachen mag dan uiteraard niet bestaan uit het opdringen van de eigen visie ten gunste van de verkoopcijfers. Ook in andere situaties kan een coach iemand helpen bij het maken van bepaalde keuzes.
Capaciteiten van een coach
Om coach te worden bestaan opleidingen en cursussen waar de basisbeginselen bijgebracht worden maar het uiteindelijke coachen zal vooral in de praktijk worden geleerd. Om een goede coach te worden zal deze een aantal capaciteiten moeten bezitten. Bekwaamheden die een coach moet bezitten zijn onder meer:
- Actief kunnen luisteren
- Compassie kunnen tonen
- Feedback geven en ontvangen
- Gedragspatronen en denkpatronen signaleren
- Goede vragen stellen en doorvragen
- Goed kunnen samenvatten
- Inlevingsvermogen hebben
- Integer zijn
- Maatwerk kunnen leveren
- Resultaatgericht zijn
Overigens zijn deze eigenschappen ook van belang voor iemand die een leidinggevende functie heeft.
Effect van coachen
Het effect van het coachen zal het grootst zijn als de te coachen persoon sterk gemotiveerd is om zijn doelen te willen bereiken. Soms kan de coach echter weinig invloed uitoefenen op problemen die zich voordoen en dan heeft coachen weinig zin. Ook als een te coachen werknemer onvoldoende functioneert zal een coach daar meestal weinig verbetering in kunnen krijgen.