Talrijke cosmetische producten te vinden in ieders badkamer
Onder cosmetische producten vallen alle producten die bedoeld zijn ter verhoging van de hygiëne, lichamelijke reinheid en het uiterlijk schoon. Dat zijn in het algemeen producten die in de badkamer te vinden zijn. Maar ook menig damestasje telt een aantal van die producten en het gebruik van sommige producten door mannen is sterk in opgang. Het gebruik is gespreid over de gehele dag en begint dikwijls met tandpasta en eindigt voor dames met remover voor make-up.
Wat valt wettelijk onder cosmetica
Wat wettelijk onder cosmetica moet worden gerekend is in de betreffende wet geformuleerd als (citaat):
‘’Alle stoffen en preparaten die bestemd zijn om in aanraking te worden gebracht met de verschillende delen van het menselijk lichaamsoppervlak (opperhuid, beharing, haar, nagels, lippen en uitwendige geslachtsorganen) of met de tanden en kiezen en de mondslijmvliezen, met het uitsluitende of hoofdzakelijke oogmerk deze te reinigen, te parfumeren, het uiterlijk ervan te wijzigen of lichaamsgeuren te corrigeren of voornoemde lichaamsdelen te beschermen of in goede staat te houden.”
Ontwikkeling van cosmetica
Overigens is het op de markt brengen van cosmetische producten aan strikte wettelijke regels gebonden. De eisen daarvoor zijn vastgelegd in de Europese Cosmetica Richtlijn. Ook het ontwikkelen van producten is aan wettelijke normen verbonden zoals bijvoorbeeld de wet op dierproeven.
Dagelijks kleine hoeveelheden
De meeste cosmetische producten worden dagelijks gebuikt. De hoeveelheden die gebruikt worden hangen van het product af maar in het algemeen zijn het kleine hoeveelheden. Met de meeste producten kan daarom lang worden gedaan en dat is gunstig omdat de prijzen van cosmetica behoorlijk kunnen oplopen. Dat geldt niet zozeer voor een tube tandpasta maar wel voor een flacon parfum.
Uiteenlopende verpakkingen
De verpakkingen van cosmetische producten lopen zeer uiteen. Er zijn potjes voor zalf, tubes voor tandpasta, flesjes voor parfum, spuitbussen voor deodorant. Meestal is op de opdruk van de verpakking duidelijk te zien om wat voor soort product het gaat maar de kleine letters verbergen de inhoud van veel producten. Veel mensen kunnen zonder leesbril en zelfs zonder loep niet ontcijferen welke ingrediënten het middel allemaal bevat.
Verhoging van zelfvertrouwen
Hoewel cosmetische producten in eerste instantie bedoeld zijn voor verhoging van hygiëne, lichamelijke reinheid en het uiterlijk schoon ontlenen velen aan het gebruik ook een gevoel van zelfvertrouwen aan. Zelfvertrouwen kan bijvoorbeeld verhogen bij het weten dat de omgeving niet kan merken dat er flink is gesport waar het gebruik van deodorant verantwoordelijk voor is. Ook kan iemand zich prettiger voelen als een koortslip wordt gecamoufleerd zodat daar geen opmerkingen over worden gemaakt. Sowieso is het gebruik van make-up vooral bedoeld om er beter uit te zien wat ook het zelfvertrouwen kan verhogen.