Vervoer voor elk wat wils met taxi of touringcar
Hoewel zeer velen beschikken over een auto komt het toch regelmatig voor dat iemand gebruik maakt van personenvervoer in de zin van een taxi of touringcar. Even een taxi bellen kan zich in diverse situaties voordoen. De auto laat het plotseling afweten of is naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Of toch maar liever met een taxi naar dat feestje. Een keer niet met de eigen auto naar het zonnige zuiden of dat fantastische skigebied maar met een touringcar heeft ook zijn voordelen.
Vervoersreden niet altijd leuk
Maar met de taxi ergens naar toe is lang niet altijd een rit in plezierige omstandigheden. Taxibedrijven kennen diverse vormen van vervoer waaronder bijvoorbeeld ook ziekenvervoer. Omdat dit niet zoals in een ambulance liggend gebeurt wordt dit zittend ziekenvervoer genoemd. Met zieken worden dan niet bedlegerige mensen bedoeld maar mensen die voor een behandeling naar een ziekenhuis of een behandelcentrum moeten.
Aangepaste taxi’s
Vaak zijn de patiënten die gebruik maken van zittend ziekenvervoer goed of voldoende ter been om naar de taxi te kunnen lopen en desnoods met een beetje hulp van de chauffeur zelf te kunnen instappen. Maar een groot deel van de patiënten zit in een rolstoel. Taxi’s zijn daar speciaal voor aangepast. Eigenlijk zijn het meestal een soort kleine busje of auto’s met een verhoogd dak. Speciale voorzieningen maken het mogelijk dat de rolstoeler gewoon in zijn rolstoel blijft zitten die dan via een lift naar binnen gaat en goed wordt vastgezet.
Concurrentie door streven naar betere kwaliteit
Natuurlijk beconcurreren vervoersbedrijven elkaar. Een van de mogelijkheden om de concurrentiepositie te beïnvloeden is om keurmerken en certificaten te bemachtigen om het vertrouwen van de klanten te winnen. Organisaties die contracten voor het vervoer afsluiten letten daar ook speciaal op zoals zorgverzekeraars die contracten afsluiten met vervoersbedrijven voor het zittend ziekenvervoer.
Vrijheid in prijsstelling onder maximum
De tariefstelling van het zogenaamde straattaxivervoer is wettelijk geregeld doordat prijsonderdelen zijn bepaald met maximale bedragen per onderdeel. Het staat vervoersbedrijven echter vrij om ritten tegen lagere prijs aan te bieden of om speciale ritsystemen te hanteren zoals ritten naar een luchthaven of naar treinstations en terug.
Zelfstandig onderweg
In de ruim honderd jaar dat er een vorm van taxivervoer bestaat is er veel veranderd. In plaats van alleen van A naar B rijden met één of enkele personen bestaan er tegenwoordig talrijke andere vervoersvormen die van taxibedrijven grote vervoersbedrijven voor personenvervoer hebben gemaakt. Een aantal van die bedrijven telt zeer veel medewerkers maar het typische van taxichauffeur zijn is nu juist dat hij of zij altijd zelfstandig onderweg is om klanten snel, comfortabel en veilig naar hun plaats van bestemming te brengen.
Chauffeurskaart verplicht
Niet iedereen die een rijbewijs heeft kan zonder meer als taxichauffeur bij een vervoersondernemer aan de slag. Eerst moet daar een speciaal examen voor worden afgelegd om daarna een verplichte chauffeurskaart te bemachtigen. Ook zijn er bedrijven waar verwacht wordt dat de chauffeurs speciale cursussen volgen om vooral het contractvervoer goed te kunnen uitvoeren met zittend ziekenvervoer, vervoer van blinden en slechtzienden en speciale groepen of individuele passagiers.