Veiligheid en zorg voor passagiers in de luchtvaart
De luchtvaart kent zeer veel aspecten. Dat gaat van vliegtuig tot vliegeniers en van weersvoorspellingen tot helaas ook wel eens neerstorten. Maar in verhouding tot andere manieren van verplaatsen zoals per bus of auto is het aantal ongelukken in de luchtvaart betrekkelijk gering. Naast de aspecten die met het vliegen te maken hebben spelen ook het onderhouden van het vliegmateriaal en de bijbehorende diensten en infrastructuur een belangrijke rol. Dit alles bij elkaar maakt de luchtvaart ook tot een branche met veel werkgelegenheid.
Van Da Vici tot echt de lucht in
De geschiedenis van de luchtvaart vangt min of meer aan bij een ontwerp van Leonardo Da Vinci dat enigszins op een later vliegtuig lijkt. Maar het zou nog enkele eeuwen duren voordat er sprake was van echt vliegen.
- 15e eeuw: Ontwerp van Leonardo Da Vinci.
- 1783: In dat jaar gingen de gebroeders Montgolfier als eersten de lucht in met een heteluchtballon.
- 1894: Voor het eerst glijden op de lucht lukte Otto Lilienthal in 1894 en vond daarmee het zweefvliegen uit.
- 1900: Het eerste luchtschip dat gevuld was met gas ontstond in 1900 en was gebouwd door Ferdinand von Zeppelin.
- 1901 en 1903: Gustav Weißkopf en Karl Jatho claimen beiden de eerste vlucht in een gemotoriseerd vliegtuig (1901 Gustav en 1903 Karl) maar daar bestaan geen echte bewijzen voor.
- 1903: Het waren in de Verenigde Staten de gebroeders Wright waar de eer van de eerste gemotoriseerde vlucht echt aan ten deel valt. Zij maakten een vlucht in december 1903.
Gebruik van luchtruim
De luchtvaart kent een tweetal diensten namelijk lijndiensten en charterdiensten. Beiden zijn bedoeld om zowel passagiers als vracht te vervoeren. Daarnaast bestaat een klein deel van de luchtvaart uit het gebruik van een eigen vliegtuig door particulieren. Het luchtruim wordt tevens gebruikt door helikopters, reclamevliegtuigen, zweefvliegtuigen en luchtballonnen. Een aparte tak van de luchtvaart wordt gevormd door de militaire luchtvaart.
Veiligheid in de lucht
Vliegen is betrekkelijk
veilig. In vergelijking met autorijden en ongelukken vallen jaarlijks wereldwijd ongeveer evenveel slachtoffers in het vliegverkeer als alleen al in Nederland op de weg. Een verschil is dat vliegtuigongelukken allen het nieuws halen en ongelukken met de auto niet. Vliegen is veilig vanwege de inzet van moderne middelen en
technieken. Ook het personeel is goed opgeleid en getraind en heeft duidelijke verantwoordelijkheden.
Luchtvaartmeteorologie
Voor een veilig verkeer in de lucht is onder meer de luchtvaart meteorologische informatie van zeer groot belang. Als dienstverlener ten opzicht van de luchtvaartnavigatie is het
KNMI in Nederland de aangewezen organisatie. Het KNMI is als zodanig gecertificeerd als luchtvaart meteorologische dienstverlener naar de normen van de dienstenverordening van de Europese luchtvaartnavigatie.
Zorg voor de passagiers
De luchtvaart heeft een goede zorg voor de passagiers hoog in het vaandel staan. Stewards en stewardessen staan ter beschikking om de passagiers een aangename vlucht te bezorgen. Overigens hebben zij ook een duidelijke taak ten aanzien van de veiligheid en zijn daarvoor getraind in allerlei noodsituaties. Een andere zorg betreft de bagage van de passagiers. Voor het geval dat er iets verloren is gegaan heeft een luchthaven een speciale afdeling om
verloren voorwerpen te bewaren en zo mogelijk aan de eigenaar terug te geven.