Rickandie » Specials » Luchtvaart
Rickandie: Informatie van A tot Z

Veiligheid en zorg voor passagiers in de luchtvaart

Veiligheid en zorg voor passagiers in de luchtvaart De luchtvaart kent zeer veel aspecten. Dat gaat van vliegtuig tot vliegeniers en van weersvoorspellingen tot helaas ook wel eens neerstorten. Maar in verhouding tot andere manieren van verplaatsen zoals per bus of auto is het aantal ongelukken in de luchtvaart betrekkelijk gering. Naast de aspecten die met het vliegen te maken hebben spelen ook het onderhouden van het vliegmateriaal en de bijbehorende diensten en infrastructuur een belangrijke rol. Dit alles bij elkaar maakt de luchtvaart ook tot een branche met veel werkgelegenheid.

Van Da Vici tot echt de lucht in

De geschiedenis van de luchtvaart vangt min of meer aan bij een ontwerp van Leonardo Da Vinci dat enigszins op een later vliegtuig lijkt. Maar het zou nog enkele eeuwen duren voordat er sprake was van echt vliegen.
  • 15e eeuw: Ontwerp van Leonardo Da Vinci.
  • 1783: In dat jaar gingen de gebroeders Montgolfier als eersten de lucht in met een heteluchtballon.
  • 1894: Voor het eerst glijden op de lucht lukte Otto Lilienthal in 1894 en vond daarmee het zweefvliegen uit.
  • 1900: Het eerste luchtschip dat gevuld was met gas ontstond in 1900 en was gebouwd door Ferdinand von Zeppelin.
  • 1901 en 1903: Gustav Weißkopf en Karl Jatho claimen beiden de eerste vlucht in een gemotoriseerd vliegtuig (1901 Gustav en 1903 Karl) maar daar bestaan geen echte bewijzen voor.
  • 1903: Het waren in de Verenigde Staten de gebroeders Wright waar de eer van de eerste gemotoriseerde vlucht echt aan ten deel valt. Zij maakten een vlucht in december 1903.

Gebruik van luchtruim

De luchtvaart kent een tweetal diensten namelijk lijndiensten en charterdiensten. Beiden zijn bedoeld om zowel passagiers als vracht te vervoeren. Daarnaast bestaat een klein deel van de luchtvaart uit het gebruik van een eigen vliegtuig door particulieren. Het luchtruim wordt tevens gebruikt door helikopters, reclamevliegtuigen, zweefvliegtuigen en luchtballonnen. Een aparte tak van de luchtvaart wordt gevormd door de militaire luchtvaart.

Veiligheid in de lucht

Vliegen is betrekkelijk veilig. In vergelijking met autorijden en ongelukken vallen jaarlijks wereldwijd ongeveer evenveel slachtoffers in het vliegverkeer als alleen al in Nederland op de weg. Een verschil is dat vliegtuigongelukken allen het nieuws halen en ongelukken met de auto niet. Vliegen is veilig vanwege de inzet van moderne middelen en technieken. Ook het personeel is goed opgeleid en getraind en heeft duidelijke verantwoordelijkheden.

Luchtvaartmeteorologie

Voor een veilig verkeer in de lucht is onder meer de luchtvaart meteorologische informatie van zeer groot belang. Als dienstverlener ten opzicht van de luchtvaartnavigatie is het KNMI in Nederland de aangewezen organisatie. Het KNMI is als zodanig gecertificeerd als luchtvaart meteorologische dienstverlener naar de normen van de dienstenverordening van de Europese luchtvaartnavigatie.

Zorg voor de passagiers

De luchtvaart heeft een goede zorg voor de passagiers hoog in het vaandel staan. Stewards en stewardessen staan ter beschikking om de passagiers een aangename vlucht te bezorgen. Overigens hebben zij ook een duidelijke taak ten aanzien van de veiligheid en zijn daarvoor getraind in allerlei noodsituaties. Een andere zorg betreft de bagage van de passagiers. Voor het geval dat er iets verloren is gegaan heeft een luchthaven een speciale afdeling om verloren voorwerpen te bewaren en zo mogelijk aan de eigenaar terug te geven.
De eerste vliegeniers met successen en ongelukken

De eerste vliegeniers met successen en ongelukken

Van de eerste vliegeniers kan toch wel gezegd worden dat het helden waren. Gammele constructies stonden hen ter beschikking waarbij het vliegen vooral waaghalzerij was. Het liep ook niet steeds goed a…

Europese weercomputer en ECMWF en KNMI

Weersverwachtingen voor de middellange en lange termijn zijn voornamelijk gebaseerd op computerberekeningen die verricht worden door het ECMWF (European Centre for Medium-Range Weather Forecasts). Dat…
KNMI, computers, supercomputers en kritiek

KNMI, computers, supercomputers en kritiek

De computer is inmiddels voor zeer velen een onmisbaar apparaat geworden. In elk geval is dat voor bedrijven, instellingen en instituten zoals ook voor het KNMI (Koninklijk Nederlands Meteorologisch I…
Luchtvaartpioniers of aviateurs van eerste luchtvaartshows

Luchtvaartpioniers of aviateurs van eerste luchtvaartshows

Een vliegshow is een show waarbij piloten hun vliegvaardigheden tonen en waarbij de mogelijkheden van de vliegtuigen worden uitgebuit. Een dergelijke show wordt ook wel airshow, luchtshow, luchtvaarts…
Schiphol en gevonden voorwerpen

Schiphol en gevonden voorwerpen

Schiphol telt jaarlijks enkele tienduizenden artikelen die als gevonden voorwerpen worden aangemerkt. Een groot aantal van die artikelen zijn koffers maar verder worden de meest vreemde dingen achterg…
Veilig door de lucht

Veilig door de lucht

Het woord luchtweg kent twee betekenissen. In de medische wereld wordt er de pijp in een lichaam mee bedoeld waar de adem doorheen stroomt de zogenaamde luchtpijp. In de luchtvaart is een luchtweg de…
Waterstof was oorzaak ramp met zeppelin LZ129 Hindenburg

Waterstof was oorzaak ramp met zeppelin LZ129 Hindenburg

Een zeppelin was een soort luchtschip gebaseerd op het principe van een luchtballon. Wie nu in een vliegtuig stapt zal geen moment terugdenken aan de tijd dat passagiers met grote luchtschepen werden…
Gepubliceerd door Rickandie op 23-01-2017, laatst gewijzigd op 23-01-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvaart
  • https://www.knmi.nl/nederland-nu/luchtvaart
Schrijf mee!