Goed voor de concurrentiepositie
Heel vaak zijn het persoonlijke aanbevelingen die iemand ertoe bewegen om tot een bepaalde aankoop over te gaan of met een bedrijf in zee te gaan. Mond op mond reclame blijkt dikwijls een doorslaggevende werking te hebben. Maar daarnaast doen bedrijven, instellingen en personen er alles aan om hun concurrentiepositie te verbeteren en dat kan bijvoorbeeld door het bemachtigen van een keurmerk of certificaat. Die bewijspapieren zijn er in zeer veel soorten. Bezitters van keumerken en certificaten kunnen zich daarmee onderscheiden van anderen en maken dat aan hun klanten duidelijk.
Keurmerken en certificaten afgeven
Keurmerken en certificaten worden veelal afgegeven door brancheorganisaties, de overheid en speciaal gevormde commissies van deskundigen. Die groeperingen stellen eisen op waaraan bijvoorbeeld een product moet voldoen om voor een keurmerk of certificaat in aanmerking te komen. Ook is de controle op het voldoen aan die eisen in hun handen alsmede het blijvend controleren omdat er soms sprake is van vernieuwing of aanpassing van de eisen.
Goedgekeurd, Ned. Ver. van Huisvrouwen en KEMA
Veel keurmerken richten zich op de consument. De geschiedenis daarvan is begonnen in 1926 met het keurmerk Goedgekeurd, Ned. Ver. van Huisvrouwen (NVVH). Een ander keurmerk dat al uit die tijd stamt is KEMA dat in 1927 in Arnhem werd opgericht als de N.V. tot Keuring van Elektrotechnische Materialen. In die tijd was de taak van KEMA het testen van
elektrische apparaten. Later breidde dit uit met een groot aantal diensten en onderwerpen op het gebied van transport, energie,
veiligheid,
gezondheid en
milieu.
Talrijke kleine en grote organisaties
Er zijn talrijke kleine organisaties die zich bezighouden met het uitgeven van certificaten maar er bestaat ook een aantal grote instellingen die wereldwijd van grote betekenis zijn. Zo’n organisatie is de ISO (International Standardisation Organisation). Vanwege de wereldwijde werking kent de ISO veel samenwerkingsverbanden met onder meer landelijke instellingen op het gebied van standaarden en normeringen. Bij die organisaties zijn veel deskundigen betrokken omdat elk vakgebied zijn eigen eisen stelt aan materialen, producten en systemen.
Zoeken naar keurmerken en certificaten
In veel gevallen wekt een
merknaam of een firmanaam al voldoende vertrouwen bij een consument. Maar het hebben van een keurmerk of certificaat kan dat vertrouwen versterken. Dan moet wel duidelijk zijn dat er sprake van is. Meestal wordt er wel ergens in de
reclame-uitingen melding van gemaakt maar anders kan een consument altijd nog informeren door middel van een paar handige
zoekwoorden op internet. Er bestaan ook speciale registers zoals bijvoorbeeld het Register van ISO Gecertificeerde Bedrijven in Nederland.